Workshops
im Rahmen des Festivalprogramms 2024
Buchen Sie einen unserer hochkarätigen Workshops und tauchen Sie in die spannenden Facetten der Filmwelt ein.
Book one of our top-class workshops and immerse yourself in the exciting facets of the world of film.
Sound Workshop
(Part I and II)
„Everything you hear is a lie“ – Über den Sound im Film
mit Stephan Busch & Lothar Weise
Worum geht’s?
„Everything you hear on a film is a lie.“ Das erklären uns die Toningenieure und Tonproduzenten Stephan Busch und Lothar Weise in diesem zweiteiligen Workshop. Neben den wichtigen Dialogen sind natürliche Geräusche oft langweilig und unoriginell und die Aufnahmen von Umgebungsgeräuschen und Action-Sounds am Filmset erfüllen selten die Erwartungen. Doch zum Glück gibt es die sog. „sound effect artists“ wie z.B. Jack Donovan Foley. Star Wars-Produzent George Lucas hat einmal gesagt: „Der Ton macht 50% des ganzen Films aus“. In diesen Workshops entführen uns Stephan Busch und Lothar Weise in die Welt der real klingenden und doch unwirklichen Geräusche und stellen uns einen der gefährlichsten Sounds der Welt vor.
Der erste Teil des Workshops („THE LECTURE“) besteht aus einem Vortrag mit unzähligen und erstaunlichen Beispielen aus der Filmwelt, im zweiten Teil des Workshops („CREATING SOUNDDESIGN“) wird live im Tonstudio für eine 120sec-Filmsequenz das sounddesign erstellt.
What’s it about?
„Everything you hear on a film is a lie.“ This is what the sound engineers and sound producers Stephan Busch and Lothar Weise explain to us in this two-part workshop. In addition to the important dialogues, natural noises are often boring and unoriginal and the recordings of ambient noises and action sounds on film sets rarely meet expectations. But fortunately there are so-called “sound effects artists” such as Jack Donovan Foley. Star Wars producer George Lucas once said, “The sound is 50% of the whole movie.” In these workshops, Stephan Busch and Lothar Weise take us into the world of real-sounding yet unreal noises and introduce us to one of the most dangerous sounds in the world.
The first part of the workshop („THE LECTURE“) consists of a lecture with countless and astonishing examples from the film world. In the second part of the Workshop („CREATING SOUNDDESIGN“) we will create the sound design for a 120sec film sequence live in a recording studio.
Beide Workshops können unabhängig voneinander besucht und gebucht werden.
Both workshops can be attended and booked independently.
Facts
Sound Workshop Part I („The Lecture“), Stephan Busch
Length: 90 Minutes
Location: Festival Center, elaya Oberursel
Date: Friday, 9. August 2024, 12.00-13.30
Language: English / Deutsch
Präsenzveranstaltung (live in person event)
Facts
Sound Workshop Part II („Creating Sounddesign“), Stephan Busch & Lothar Weise
Length: 120 Minutes
Location: Groove Werkstatt, Frankfurter Landstr. 13
61440 Oberursel
Date: Saturday, 10. August 2024, 12.00-14.00
Language: English / Deutsch
Präsenzveranstaltung (live in person event)
ACHTUNG
Sie haben bereits einen Festivalpass? Bitte reservieren Sie unbedingt einen Platz für diese Veranstaltung, indem Sie auf einen der beiden Ticket-Buttons klicken. Wählen Sie dann das „Free Ticket“ für Festivalpass-Inhaber.
Already got your Festival Pass? Please reserve your spot by selecting „free ticket“ after clicking on the Ticket button above.
Stephan Busch ist Toningenieur, Tonstudioinhaber und -betreiber und ist spezialisiert unter anderem auf Sprachaufnahmen, Dialogschnitt, sowie auf Musik- und Filmmischungen.
Stephan Busch is a sound engineer, recording studio owner and operator and specializes in voice recordings, dialogue editing, as well as music and film mixing.
Lothar Weise ist Musiker, Musikpädagoge, Musikproduzent, Studio- und Live-Tontechniker und betreibt eine Musikschule mit Projektstudio.
Lothar Weise is a musician, music educator, music producer, studio and live sound engineer and runs a music school with a project studio.
„Drehbuch Schreiben Teil I und II“
„Screenwriting Part I and II“
mit Felix van Kann
Worum geht’s?
In unserem Drehbuch-Workshop lernt ihr das kleine ABC des Drehbuchschreibens.
Taucht ein in die faszinierende Kunst des Drehbuchschreibens und lernt, was ihr braucht, um eure eigenen Geschichten auf die Leinwand zu bringen. Von der Entwicklung fesselnder Charaktere bis hin zur Gestaltung packender Handlungsstränge, bietet unser Seminar einen umfassenden Überblick über die grundlegenden Elemente des Storytellings.
Unser Workshop ist in zwei Teile aufgeteilt:
What’s it about?
In our screenwriting workshop, you will learn the ABCs of screenwriting.
Immerse yourself in the fascinating art of screenwriting and learn what you need to bring your own stories to the screen. From developing compelling characters to creating gripping storylines, our seminar offers a comprehensive overview of the fundamental elements of storytelling.
Our workshop is divided into two parts:
„Drehbuch Teil I“
Drehbuch 101
„Drehbuch 101.“ Hier sprechen wir über die Basics des Drehbuchschreibens. Was bedarf es für eine spannende, für die Leinwand geschaffene Geschichte? Dabei nehmen wir Drehbuchstruktur, -aufbau, die Do’s and don’ts, Figurenkonzeption und die Betrachtung der Story als Großes und Ganzes unter die Lupe.
„Screenwriting 101.“ Here we talk about the basics of screenwriting. What does it take to create an exciting story for the screen? We’ll take a closer look at script structure, setup, the do’s and don’ts, character conception and how to view the story as a whole.
Facts – Part I
Name: Drehbuch 101 (Screenwriting 101), Felix van Kann
Time: 120 Minutes
Location: Festival Zentrum (festival center), elaya Hotel, Oberursel
Date: Friday, 9. August 2024, 14-15.45 Uhr
Language: English / Deutsch
„Drehbuch Teil II“
Die erste Fassung
„Die erste Fassung.“ Ihr habt die Idee für den nächsten Indie-Film oder Blockbuster? Dann seid ihr hier genau richtig, denn in diesem Teil des Workshops sprechen wir über Vorbereitung, Outlines, Aktstrukturen, Handlungsstränge und Story-Sequenzen, um euch sicher von Seite 1 auf Seite 90 zu führen.
„The first draft.“ Do you have an idea for your next indie film or blockbuster? Then you’ve come to the right place, because in this part of the workshop we’ll talk about preparation, outlines, act structures, storylines and story sequences to get you safely from page 1 to page 90.
Facts – Part II
Name: Die erste Fassung (The first draft), Felix van Kann
Time: 120 Minutes
Location: Festival Zentrum (festival center), elaya Hotel, Oberursel
Date: Saturday, 10. August 2024, 16-18 Uhr
Language: English / Deutsch
Die beiden Workshops können in Kombination wahrgenommen werden, müssen es aber nicht, da sie jeweils in sich geschlossen sind.
Durch eine Mischung aus Fallbeispielen, Clips und Drehbuchauszügen liefern wir praxisnahe Einblicke und geben euch das nötige Handwerkszeug mit auf den Weg, um eure eigenen Ideen erfolgreich umzusetzen.
Egal, ob ihr aufstrebende Drehbuchautoren seid oder einfach nur eure Schreibfähigkeiten verbessern möchtet: Unser Seminar ist der perfekte Einstiegspunkt für alle, die ihre Leidenschaft für das Geschichtenerzählen auf die nächste Stufe heben möchten.
Part I and II can be attended in combination, but do not have to be, as they are each self-contained.
Through a mixture of case studies, clips and script excerpts, we provide practical insights and give you the tools you need to successfully realize your own ideas.
Whether you’re an aspiring screenwriter or simply looking to improve your writing skills, our seminar is the perfect entry point for anyone looking to take their passion for storytelling to the next level.
ACHTUNG
Sie haben bereits einen Festivalpass? Bitte reservieren Sie unbedingt einen Platz für diese Veranstaltung, indem Sie auf einen der beiden Ticket-Buttons klicken. Wählen Sie dann das „Free Ticket“ für Festivalpass-Inhaber.
Already got your Festival Pass? Please reserve your spot by selecting „free ticket“ after clicking on the Ticket button above.
Über den Referenten
Felix van Kann ist ein deutscher Drehbuch- und TV-Autor und Regisseur aus Frankfurt am Main, der in Los Angeles, Kalifornien, lebt.
Er war Teilnehmer des prestigeträchtigen Impact x Netflix DACH Accelerator Programms für deutschsprachige Autoren 2022, in dessen Rahmen er die Sport-Drama-Serie Fanatics für Netflix verkaufte und entwickelte.
2021 erhielt Felix einen Sloan Screenplay Grant für sein Spielfilmdrehbuch Upstreamers über Doping im Profitennis. 2019 erhielt sein Dokumentarfilm Die Adler von 1960 über die erste deutsche Fußballmannschaft, die das Champions-League-Finale erreichte, eine Entwicklungsförderung von HessenFilm und Medien in Deutschland und wurde später von derselben Institution mit einer Produktionsförderung ausgezeichnet.
About the Speaker
Felix van Kann is a German screen and TV-writer and director from Frankfurt am Main who lives in Los Angeles, California.
He was a participant in Impact x Netflix DACH’s prestigious 2022 Accelerator Program for German-language writers during which he sold and developed the sports drama series Fanatics for Netflix.
In 2021, Felix received a Sloan Screenplay Grant for his feature screenplay Upstreamers about doping in professional tennis. In 2019, his documentary Die Adler von 1960 (The Eagles of 1960), about the first German soccer team to reach the Champions League final, received a development fund from HessenFilm und Medien in Germany and was later awarded a production fund from the same institution.
Acting Master Class
Producer, Director, Performance Coach Tom Todoroff
.This online Acting Master Class gives you first hand experience of the way Tom coaches and directs actors. In this class, you’ll learn about a clear, practical set of tools for text analysis and rehearsal that will allow you to feel relaxed, grounded and confident for every performance! This is also an opportunity to gain valuable insights into the film, tv and theater industry!
In this class, instruction is done by way of demonstration. So attendees may volunteer to perform a 1-2 minute monologue and receive personalized coaching in front of the group! Tom will coach several actors on their prepared pieces to demonstrate how to use Guideposts, Viewpoints, Vocal Variation and The Four Agreements to craft the most dynamic, compelling performance possible.
Attendees are also welcome to observe only! Tom will answer questions from the group at the end.
PLEASE NOTE – This course will be an online event after the Film Festival: You may chose a date of your convenience and Tom will be working with you online from New York. The course will be held remotely and you can dial in with your device. The course will be held in English. However, you are not required to speak and may only observe / listen depending on your preference.
Facts
Acting Master Class with Tom Todoroff
Length: 150 Minutes
Location: REMOTE, From Home (Tom Todoroff will teach the class online)*
Date: Date of your choice, each week on Saturday, Monday und Tuesday, bookable until 31 December 2024
Language: English only
Online Event:
*As in his regular Master Class, Tom will be teaching the class online.
ACHTUNG
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About the Speaker
Tom is a producer, director, actor and performance coach who has worked with Peter O’Toole, Harrison Ford, Samuel L. Jackson, Liam Neeson, Sasha Alexander, Dakota Johnson and Tony Goldwyn among many others. Tom’s background includes training at Juilliard in NYC and with Stella Adler as well as a 15-year working relationship with Michael Shurtleff (famed casting director & author of „Audition“). Tom also coached Jimmy Buffett and directed his worldwide concert tour for seven years. Tom’s students range from the most accomplished professionals in film, TV, theater and music, to passionate enthusiasts who are just beginning to explore the world of acting, directing and storytelling. These days, Tom trains actors live online, on camera on Saturdays, Mondays and Tuesdays in The Workshop. Learn more at TomTodoroff.com
Anreise
Anreise zum Festivalzentrum elaya:
Oberursel hat die ideale Lage für eine bequeme Anreise mit dem Auto und der S-Bahn. Das elaya hat ein eigenes Parkhaus. Die Gäste des Filmfests Oberursel parken kostenfrei.
Oberursel is ideally located for easy access by car and S-Bahn. The elaya has its own parking garage. As a host of the Filmfest Oberursel you may parking is free of charge.
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